W świecie cyfrowym oferują wręcz nieograniczone możliwości kreowania i wykorzystywania ich w różnych obrazach, zdjęciach, grafikach czy ilustracjach. Jak drukować w kolorze, żeby osiągnąć perfekcyjne efekty? Co oznaczają tajemnicze skróty używane przez profesjonalnych grafików i drukarzy? Poniżej znajdziesz kilka słów właśnie na ten temat.
Drukowanie w kolorze
Barwy obserwowane w naturze chcemy odwzorowywać również jako kolory w drukarce, na papierze, a także na ekranach, pulpitach czy tkaninach. Marzymy o efektownych zdjęciach, obrazach drukowanych na płótnie czy wspaniałych fototapetach. Chcemy także nosić odzież, na której można wykonywać personalizowane nadruki, wykonywane na bazie naszych autorskich projektów lub fotografii. Uzyskanie więc identycznych kolorów z drukarek, co te widziane ludzkim okiem na innych nośnikach lub w naturze, jest dużym wyzwaniem.
Drukarki atramentowe są wyposażone w liczne dysze oraz ruchomą głowicę, które współpracując ze sobą, tworzą obrazy dzięki łączeniu mikroskopijnych kropelek tuszu. Z kolei druk laserowy korzysta z drobnego proszku znajdującego się w tonerze, który po ogrzaniu urządzenia do bardzo wysokiej temperatury wprasowuje drobinki w papier czy inny materiał.
CMYK i RGB
Zarówno w drukarkach atramentowych, jak i laserowych wykorzystuje się cztery podstawowe kolory. Chociaż trudno to sobie wyobrazić, to właśnie z bazowej czerni, żółci, purpury i koloru niebieskiego powstają niezwykłe odcienie oliwkowe, musztardowe, chabrowe, beż, seledyn, turkus, antracyt, ochra i wiele innych niesamowitych tonacji. Skrót CMYK, jakim posługuje się cały świat drukarski, pochodzi od nazw anglojęzycznych: C – cyan (niebieski), M – magenta (purpurowy), Y – yellow (żółty), K – key colour (czarny).
Co ciekawe, CMYK to tylko umowny system czterech kolorów, który każdy z producentów może wytwarzać we własnym zakresie, bez obowiązku stosowania wytyczonych standardów. Teoretycznie więc mogłoby to wpłynąć na efekt głębi, intensywności i nasycenia kolorystycznego wydruków, ale w praktyce każdej z firm zależy na jak najlepszej jakości, więc różnice są raczej niezauważalne.
Skrót RGB jest znacznie mniej popularny od CMYK-a, niemniej równie istotny w drukarstwie. Red – Green – Blue to słowa, na których podstawie powstał RGB, czyli trzy kolory używane do tworzenia barw w przestrzeni cyfrowej. Są wykorzystywane na ekranach urządzeń elektronicznych, takich jak telewizory, laptopy, monitory, smartfony oraz w aparatach cyfrowych czy skanerach.
Dlaczego widzimy różnicę pomiędzy kolorami na ekranie i na wydruku?
Idealne odwzorowanie barw z postaci cyfrowej na papier nie zawsze jest możliwe. Dzieje się tak przede wszystkim ze względu na używane do tego różne modele bazowe, czyli wspomniane wyżej CMYK i RGB. Do tego dochodzi światło, z którego korzysta cyfrowy RGB. Z kolei drukarski CMYK wykorzystuje różnego typu farby, tusze, pigmenty w proszku oraz papier o różnej fakturze.
Różnice pojawiają się nawet na ekranach urządzeń elektronicznych. Łatwo to zauważyć, przeglądając sprzęt na półkach w sklepie RTV. Stojące obok siebie telewizory wyświetlają identyczne obrazy, ale nawet amator zauważy różnice w odcieniach. Podobne różnice dostrzeżesz na małych ekranach smartfonów pochodzących z różnych firm. Oczywisty będzie również inny odbiór z monitorów i ekranów laptopów w wersji matowej, służących do pracy czy smartfonach zabezpieczanych specjalnym szkłem lub folią ochronną.
Jedną z najbardziej podstawowych różnic pomiędzy ekranem a papierem będzie też sposób odbioru tych dwóch powierzchni przez nasze oczy. Papier jest materiałem, który odbija światło, a ekrany je wytwarzają. Na monitorze wykorzystuje się więc mikroskopijne źródła światła w trzech kolorach RGB, które mają za zadanie tworzyć miliony barwnych połączeń. Ważna jest także rozdzielczość matrycy ekranu wyrażana w megapikselach. Im większa liczba pikseli, tym bardziej szczegółowo wpatrujemy się w ekran, dostrzegając zarówno detale, jak i odbierając wszystkie inne wrażenia wizualne pochodzące z przestrzeni cyfrowej. Pamiętajmy także o różnicach gatunkowych papieru jakiego używamy do wydruku. To także jest tło, na którym kolory widziane w wersji cyfrowej mogą pojawić się w zaskakująco innej wersji drukowanej.
Aby nieco zmniejszyć różnice wynikające z postrzegania kolorów, warto wykorzystać możliwości kalibracji monitorów. Oczywiście takie specjalistyczne oprogramowanie i urządzenia służą przede wszystkim profesjonalistom, pracującym na co dzień z kolorowymi projektami i drukiem. Należy również pamiętać, aby zawsze oglądać przygotowane prace w odpowiednim oświetleniu. Dotyczy to zarówno sztucznego światła z żarówek, jak i silnych promieni słonecznych, które mogą znacząco wpływać na postrzeganie kolorów. Odbiór poszczególnych barw, zmienia się także na różnych tłach. Zatem przeglądając projekt graficzny, obraz, zdjęcie czy inne prace, weź również i to pod uwagę. Najlepiej, aby wokół nie było zbyt intensywnych kolorów, a raczej neutralne, które nie wpływają tak mocno na naszą percepcję wzrokową.